Huomisen verkkokauppa

Tässä Huomisen verkkokauppa-projektissa pääset työskentelemään B2B-verkkokaupan tulevaisuuden eteen. Projekti toteutetaan kansainväliselle suomalaiselle perheyritykselle, joka toimii teollisuuden toimialalla. Yrityksellä on liiketoimintaa kymmenillä eri toimialoilla. 

Projektissa kehitetään verkkokaupan käytettävyyttä ja lisätään sen tunnettavuutta. Tarkoituksena on lisätä verkkokaupan kävijämäärää paremmalla markkinoinnilla, parantaa sen käyttäjäkokemusta käyttäjälähtöisen testaamisen ja suunnittelun avulla, sekä yleisesti parantaa asiakaskokemusta verkkokaupan ympärillä. Business-näkökulmasta arvioidaan verkkokaupan tuottamaa arvoa ja kehitetään uutta arvonluontia.

Projektissa ei tulla koodaamaan uutta verkkokauppaa, vaan tehdään verkkokaupan uudistamisen eteen valmistelevaa työtä. Se tapahtuu esimerkiksi wireframejä, UI-protoja, sekä käytettävyystutkimusta hyödyntäen. Nykyistä verkkokaupan kävijädataa analysoidaan moderneilla työkaluilla. Markkinoinnilla parannetaan verkkokaupan tunnettavuutta jo nykyisten ja uusien asiakkaiden keskuudessa. Projektin kaikki jäsenet ovat täyspäiväisiä ja työ tapahtuu etätyöskentelynä.

Projektin tavoitteena on

  • Parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen avulla
  • Lisätä verkkokaupan kävijämäärää paremmalla markkinoinnilla
  • Yleisesti parantaa asiakaskokemusta verkkokaupan ympärillä

Aikataulu

  • Kokoaikainen etätyö (toukokuussa osa-aikaista esivalmistelevaa työtä)
  • Toukokuu-elokuu

Projektin roolit

Lenz rakentaa innostusta ja potentiaalia tihkuvan projektitiimin, joka pitää sisällään seuraavat viisi roolia:

  • Olet kiinnostunut käyttäjäryhmien käyttökokemuksista. Haluat, että käyttämäsi palvelut olisivat yleisesti helppokäyttöisiä, hyödyllisiä ja intuitiivisia. Intoudut usein pohtimaan, kuinka käyttämäsi palvelut voisivat olla parempia. Haluat, että käyttäjät lopettavat palvelun käytön hymyssäsuin, etkä toivo turhien ongelmien haittaavan asiakkaiden päivää. Yksinkertaisuus on mielestäsi kaunista.
  • Haluat oppia asiakaskokemuksen optimoinnista ja ihmisläheisestä kehittämisestä. Sinua kiinnostaa kysyä suoraan mahdollisilta käyttäjiltä heidän kokemuksistaan ja toivot saavasi parannusehdotuksia.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että pystyt hahmottamaan suuriakin kokonaisuuksia ja luomaan järjestystä kaaokseen. Olet rohkea kysyjä ja selvittäjä tilanteissa, joihin liittyy paljon epäselvyyksiä ja, joissa oikeita ratkaisuja ei ole olemassa.
  • Työtehtäviisi voi kuulua paljon tiimityöskentelyä, asiakastutkimusten suunnittelua ja toteutusta, palvelukokonaisuuksien hahmottamista ja kuvaamista, benchmarkkausta sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua.
  • Olet kiinnostunut digitaalisten palveluiden käyttöliittymistä. Toivot, että käyttöliittymät olisivat tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä. Jäät joskus ihailemaan sitä, kuinka eri nettisivut tai applikaatiot toimivat soljuvasti ja käyttäjäystävällisesti. Haluat päästä tulevaisuudessa suunnittelemaan käyttöliittymiä, jotka olisivat vähintään yhtä hyviä kuin ihailemasi verkkosivut. Ymmärrät myös, että hyvä käyttöliittymä on kuin hyvä vitsi – jos se pitää erikseen selittää, se ei ole kovin hyvä. Olet haaveillut tittelistä UI(& UX) designer.
  • Haluat oppia käyttöliittymäsuunnittelusta, UI-prototyökaluista ja rautalankamalleista. Voisit kuvitella harjoittelevasi esimerkiksi Adobe XD -ohjelman käyttöä. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että luot tyylikkäitä ja intuitiivisia käyttöliittymäehdotuksia ja parannat niitä saadun kritiikin ja testaustulosten perusteella. He arvostavat kyvykkyyttäsi ja näkemyksellisyyttäsi ohjelmistoista.
  • Työtehtäviisi voi kuulua verkkokauppojen käyttöliittymiin tutustumista. Voit päästä analysoimaan asiakkaan verkkokaupan käyttäjiä ja luomaan käyttöliittymäprototyyppejä sekä testaamaan niiden käytettävyyttä.
  • Olet kiinnostunut yritysten välisistä B2B toiminnoista. Brändien rakentaminen ja kehittäminen kiinnostavat sinua ja kiinnität myös usein huomiota eri brändien ja verkkosivujen värimaailmaan ja visuaaliseen ilmeeseen. Pidät asioiden analysoinnista datan ja mittaustulosten avulla, etkä tyydy tärkeissä asioissa mutuiluun.
  • Haluat oppia hakukoneoptimoinnista, yritysten välisestä yhteistyöstä ja digimarkkinoinnista. Haluat olla edelläkävijä digitalisaation ja sosiaalisen median hyödyntämisessä liiketoiminnassa.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että pystyt luomaan järjestystä kaaokseen. Pystyt selittämään monimutkaisista asioista siten, että asiaan perehtymättömätkin voivat ymmärtää olennaisen sisällön. Pystyt kirkastamaan tiimin ajatukset toimivaksi ja selkeäksi viestiksi ulkopuolisillekin.
  • Työtehtäviisi voi kuulua nettisivujen kävijöiden analysoiminen esimerkiksi Googlen palveluiden avulla ja sosiaalisen median julkaisujen luominen. Et kaihda myöskään markkinointisuunnitelmien tekemistä.
  • Olet kiinnostunut liikeidean kannattavuuteen syventymisestä. Haluat ymmärtää, mikä aidosti tuottaa arvoa ja, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Markkinasegmenttien pohdinta ja selvitys saavat sinut liekkeihin, ja innostut välillä perehtymään yritysten menestystarinoihin sekä niihin johtaneisiin syihin. 
  • Haluat oppia arvioimaan sekä liiketoiminnan kannattavuutta että palveluiden tuottamaa arvoa asiakkaille ja yrityksille. Tahdot ymmärtää, kuinka ideoita ja palveluita kaupallistetaan sekä miten sitä hyödynnetään käytännössä. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että tartut toimeen ennakkoluulottomasti ja varmistat että tiimin toiminnan fokus pysyy arvoa tuottavassa tekemisessä. Tuot arvoa tiimille lisäämällä ymmärrystä muutosten mahdollisista talousvaikutuksista.
  • Työtehtäviisi voi kuulua kannattavuuslaskelmien ja arviointien tekemistä, asiakastutkimusta, asiakkaan tarpeiden selvittelyä ja verkkokaupan kannattavuuden parantamisen mahdollistamista.
  • Olet kiinnostunut kone- ja/tai automaatiotekniikasta sekä kansainvälisten yritysten toiminnasta. Innostut siitä, että loogisesti kaikki on ratkaistavissa. Identifioidut kaveriporukassa “tekniseksi tyypiksi” ja muut saattavat kysyä sinulta apua koneisiin liittyvissä asioissa. Haluat ymmärtää asioita syvällisesti, joskin olet kiinnostunein siitä että asiat toimivat käytännössä.
  • Haluat oppia verkkokaupoista ja niiden kasvavasta roolista teollisella alalla. Pyrit olemaan edelläkävijä, joka haluaa kehittää kyseisen toimialan verkkomyyntiä ja brändäystä, erityisesti kaupallisesta näkökulmasta. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että olet ennakkoluuloton mahdollisten asiakkaiden tarpeista ja toiveista, sekä ymmärrät toimialan odotukset ja kehityssuunnan. Pidät huolen, että tiimin teknisessä ymmärryksessä ei ole kriittisiä aukkoja ja täydennät niitä tarvittaessa.
  • Työtehtäviisi voi kuulua asiakkaiden tarpeiden selvittämistä ja tulevaisuuden trendien tutkimista sekä seuraamista. Tekniikan monialaisena osaajana osaat visioida tiiminne tekemistä myös pidemmällä tähtäimellä.

Jäikö jokin askarruttamaan projekteihin liittyen?

Laita sähköpostitse viestiä [email protected], vastaamme mielellämme kysymyksiin.