Kesän 2021 projektit

Haku vuoden 2021 projekteihin on nyt päättynyt. Lämmin kiitos kaikille hakijoille!

Lenz toteuttaa tulevana kesänä projekteja yrityksissä, jotka näkevät kanssamme potentiaalia nuorissa ja heidän kyvyssään ajatella rohkeasti ja originaalisti parempaa tulevaisuutta.

Kaikki Lenzin projektit: 1) toteutuvat tiimi- ja etätyönä, 2) liittyvät välittömästi yrityksen liiketoimintaan ja 3) edellyttävät rohkeaa haastamista ja ratkaisukeskeistä mindsettia.

Tänä kesänä meillä on tarjolla 3 merkityksellistä projektia

  • Yhdessä näistä projekteista pääset kehittämään tulevaisuuden B2B-verkkokauppaa osana viiden hengen projektitiimiä. 
  • Toisessa näistä projekteista pääset tukemaan suomalaisen osaamisen kansainvälistymistä ja työskentelemään englanniksi osana viiden hengen projektitiimiä.
  • Kolmannessa projektissa pääset kehittämään Lenzin myyntiä osana viiden hengen projektitiimiä.

Projektit-sivulta eli täältä (www.lenz.fi/projektit) löydät tarkempaa tietoa projekteista sekä haettavista rooleista. Tärkeintä on siis, että löydät itsellesi sopivimman projektin ja etenkin sinua innostavan roolin.

Huomisen verkkokauppa

Tässä projektissa kehitetään B2B-verkkokauppaa ja parannetaan verkkokaupan käyttäjäkokemuksia. Projekti toteutetaan kansainväliselle suomalaiselle perheyritykselle.

Lue lisää ja hae tästä

New waves of market research

In this project you’ll be conducting market research, as well as develop a plan together with our partner on how to expand their business into Europe.

Read more and apply here

Do you even Lenz?

Tässä Lenzin omassa projektissa rakennetaan timanttinen myyntitiimi, joka nostaa Lenzin Suomen ja myöhemmin maailmankartalle, sekä kaikkien tietoisuuteen.

Lue lisää ja hae tästä

Huomisen verkkokauppa

Tässä Huomisen verkkokauppa-projektissa pääset työskentelemään B2B-verkkokaupan tulevaisuuden eteen. Projekti toteutetaan kansainväliselle suomalaiselle perheyritykselle, joka toimii teollisuuden toimialalla. Yrityksellä on liiketoimintaa kymmenillä eri toimialoilla. 

Projektissa kehitetään verkkokaupan käytettävyyttä ja lisätään sen tunnettavuutta. Tarkoituksena on lisätä verkkokaupan kävijämäärää paremmalla markkinoinnilla, parantaa sen käyttäjäkokemusta käyttäjälähtöisen testaamisen ja suunnittelun avulla, sekä yleisesti parantaa asiakaskokemusta verkkokaupan ympärillä. Business-näkökulmasta arvioidaan verkkokaupan tuottamaa arvoa ja kehitetään uutta arvonluontia.

Projektissa ei tulla koodaamaan uutta verkkokauppaa, vaan tehdään verkkokaupan uudistamisen eteen valmistelevaa työtä. Se tapahtuu esimerkiksi wireframejä, UI-protoja, sekä käytettävyystutkimusta hyödyntäen. Nykyistä verkkokaupan kävijädataa analysoidaan moderneilla työkaluilla. Markkinoinnilla parannetaan verkkokaupan tunnettavuutta jo nykyisten ja uusien asiakkaiden keskuudessa. Projektin kaikki jäsenet ovat täyspäiväisiä ja työ tapahtuu etätyöskentelynä.

Projektin tavoitteena on

  • Parantaa verkkokaupan käyttäjäkokemusta käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen avulla
  • Lisätä verkkokaupan kävijämäärää paremmalla markkinoinnilla
  • Yleisesti parantaa asiakaskokemusta verkkokaupan ympärillä

Aikataulu

  • Kokoaikainen etätyö (toukokuussa osa-aikaista esivalmistelevaa työtä)
  • Toukokuu-elokuu

Projektin roolit

Lenz rakentaa innostusta ja potentiaalia tihkuvan projektitiimin, joka pitää sisällään seuraavat viisi roolia:

  • Olet kiinnostunut käyttäjäryhmien käyttökokemuksista. Haluat, että käyttämäsi palvelut olisivat yleisesti helppokäyttöisiä, hyödyllisiä ja intuitiivisia. Intoudut usein pohtimaan, kuinka käyttämäsi palvelut voisivat olla parempia. Haluat, että käyttäjät lopettavat palvelun käytön hymyssäsuin, etkä toivo turhien ongelmien haittaavan asiakkaiden päivää. Yksinkertaisuus on mielestäsi kaunista.
  • Haluat oppia asiakaskokemuksen optimoinnista ja ihmisläheisestä kehittämisestä. Sinua kiinnostaa kysyä suoraan mahdollisilta käyttäjiltä heidän kokemuksistaan ja toivot saavasi parannusehdotuksia.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että pystyt hahmottamaan suuriakin kokonaisuuksia ja luomaan järjestystä kaaokseen. Olet rohkea kysyjä ja selvittäjä tilanteissa, joihin liittyy paljon epäselvyyksiä ja, joissa oikeita ratkaisuja ei ole olemassa.
  • Työtehtäviisi voi kuulua paljon tiimityöskentelyä, asiakastutkimusten suunnittelua ja toteutusta, palvelukokonaisuuksien hahmottamista ja kuvaamista, benchmarkkausta sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua.
  • Olet kiinnostunut digitaalisten palveluiden käyttöliittymistä. Toivot, että käyttöliittymät olisivat tyylikkäitä ja helppokäyttöisiä. Jäät joskus ihailemaan sitä, kuinka eri nettisivut tai applikaatiot toimivat soljuvasti ja käyttäjäystävällisesti. Haluat päästä tulevaisuudessa suunnittelemaan käyttöliittymiä, jotka olisivat vähintään yhtä hyviä kuin ihailemasi verkkosivut. Ymmärrät myös, että hyvä käyttöliittymä on kuin hyvä vitsi – jos se pitää erikseen selittää, se ei ole kovin hyvä. Olet haaveillut tittelistä UI(& UX) designer.
  • Haluat oppia käyttöliittymäsuunnittelusta, UI-prototyökaluista ja rautalankamalleista. Voisit kuvitella harjoittelevasi esimerkiksi Adobe XD -ohjelman käyttöä. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että luot tyylikkäitä ja intuitiivisia käyttöliittymäehdotuksia ja parannat niitä saadun kritiikin ja testaustulosten perusteella. He arvostavat kyvykkyyttäsi ja näkemyksellisyyttäsi ohjelmistoista.
  • Työtehtäviisi voi kuulua verkkokauppojen käyttöliittymiin tutustumista. Voit päästä analysoimaan asiakkaan verkkokaupan käyttäjiä ja luomaan käyttöliittymäprototyyppejä sekä testaamaan niiden käytettävyyttä.
  • Olet kiinnostunut yritysten välisistä B2B toiminnoista. Brändien rakentaminen ja kehittäminen kiinnostavat sinua ja kiinnität myös usein huomiota eri brändien ja verkkosivujen värimaailmaan ja visuaaliseen ilmeeseen. Pidät asioiden analysoinnista datan ja mittaustulosten avulla, etkä tyydy tärkeissä asioissa mutuiluun.
  • Haluat oppia hakukoneoptimoinnista, yritysten välisestä yhteistyöstä ja digimarkkinoinnista. Haluat olla edelläkävijä digitalisaation ja sosiaalisen median hyödyntämisessä liiketoiminnassa.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että pystyt luomaan järjestystä kaaokseen. Pystyt selittämään monimutkaisista asioista siten, että asiaan perehtymättömätkin voivat ymmärtää olennaisen sisällön. Pystyt kirkastamaan tiimin ajatukset toimivaksi ja selkeäksi viestiksi ulkopuolisillekin.
  • Työtehtäviisi voi kuulua nettisivujen kävijöiden analysoiminen esimerkiksi Googlen palveluiden avulla ja sosiaalisen median julkaisujen luominen. Et kaihda myöskään markkinointisuunnitelmien tekemistä.
  • Olet kiinnostunut liikeidean kannattavuuteen syventymisestä. Haluat ymmärtää, mikä aidosti tuottaa arvoa ja, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Markkinasegmenttien pohdinta ja selvitys saavat sinut liekkeihin, ja innostut välillä perehtymään yritysten menestystarinoihin sekä niihin johtaneisiin syihin. 
  • Haluat oppia arvioimaan sekä liiketoiminnan kannattavuutta että palveluiden tuottamaa arvoa asiakkaille ja yrityksille. Tahdot ymmärtää, kuinka ideoita ja palveluita kaupallistetaan sekä miten sitä hyödynnetään käytännössä. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että tartut toimeen ennakkoluulottomasti ja varmistat että tiimin toiminnan fokus pysyy arvoa tuottavassa tekemisessä. Tuot arvoa tiimille lisäämällä ymmärrystä muutosten mahdollisista talousvaikutuksista.
  • Työtehtäviisi voi kuulua kannattavuuslaskelmien ja arviointien tekemistä, asiakastutkimusta, asiakkaan tarpeiden selvittelyä ja verkkokaupan kannattavuuden parantamisen mahdollistamista.
  • Olet kiinnostunut kone- ja/tai automaatiotekniikasta sekä kansainvälisten yritysten toiminnasta. Innostut siitä, että loogisesti kaikki on ratkaistavissa. Identifioidut kaveriporukassa “tekniseksi tyypiksi” ja muut saattavat kysyä sinulta apua koneisiin liittyvissä asioissa. Haluat ymmärtää asioita syvällisesti, joskin olet kiinnostunein siitä että asiat toimivat käytännössä.
  • Haluat oppia verkkokaupoista ja niiden kasvavasta roolista teollisella alalla. Pyrit olemaan edelläkävijä, joka haluaa kehittää kyseisen toimialan verkkomyyntiä ja brändäystä, erityisesti kaupallisesta näkökulmasta. 
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että olet ennakkoluuloton mahdollisten asiakkaiden tarpeista ja toiveista, sekä ymmärrät toimialan odotukset ja kehityssuunnan. Pidät huolen, että tiimin teknisessä ymmärryksessä ei ole kriittisiä aukkoja ja täydennät niitä tarvittaessa.
  • Työtehtäviisi voi kuulua asiakkaiden tarpeiden selvittämistä ja tulevaisuuden trendien tutkimista sekä seuraamista. Tekniikan monialaisena osaajana osaat visioida tiiminne tekemistä myös pidemmällä tähtäimellä.

New Waves of Market Research

In this project, your mission is to conduct market research and develop a plan together with our partner on how to expand their business into Europe. Our partner is a frontrunner in the accounting sector in Finland and has already successfully expanded to Sweden. Their success comes from having a great workplace culture and customer centric service development. Now they have their eyes on Europe and it requires your and your team’s insight in conquering it.

In this project, you will work as a part of an international (Finnish+Swedish), multidisciplinary team, and you’ll work 100% remotely. As per our Lenz-concept, only the goals for your team are set but your strategy and plan in reaching them is totally up to you. This is a great opportunity for you to prove yourself, and we will be there to guide and help you along the way!

You will be contacting international companies in multiple countries around Europe – so language skills (especially German and Spanish), as well as cultural experiences from European countries are highly valued. 

Due to our model of employment and regulations regarding it, you need to have a Finnish or Swedish nationality. In addition, we can guarantee 15€/h billing for our Swedish team members because of international VAT laws.

After the project, there is a good possibility that the client company will want to recruit you to their Finnish or Swedish branch office.

Project goals 

  • Deliver a market study report for selected countries
  • Suggest a plan for market expansion for selected countries

Project schedule

  • Total 375 working hours (full-time only in June)
  • May part time 10-25 hours/week
  • June full time 37,5 hours/week
  • July-August part time 10-25 hours/week

We’re looking for

Lenz builds a project team with full of eagerness and potential, which includes these five roles:

  • You are interested in international business, accounting and finance. You have an eye for details, accuracy, and you enjoy working with numbers.
  • You want to learn more about the world of tracking and reporting financial transactions. Among other things you are fascinated by managing records of financial statements.
  • Your team appreciates that you have a sense of responsibility and ethics. As a team member, you approach challenges pragmatically and feel comfortable in your analytical skills. Your analytical approach helps you to give a logical perspective to your team. 
  • Your tasks could include for example evaluation of market research, organizational operation, collecting insights from rival companies financial information and analyzing possible customer companies according to size, turnover, profitability etc. You represent our business segments future talent.
  • You are interested in understanding the most critical service requirements and developing simplistic services in order to maximize end users experience. You often find yourself annoyed with poor service design, because you know you could do it so much better.
  • You want to learn more about how basic service and user experience design should take into account in different cultures. In addition it is good if you’re interested in learning more about finance and accounting in general. You also want to learn more about how people act in different countries and which factors should be taken into consideration when designing services for specific countries customers 
  • Your team appreciates that you see the bigger picture and are capable of prioritizing one feature over another, and that you are able to see the situation from the end user’s perspective.
  • Your tasks could include for example customer/end user interviews, competitor service analysis, identifying the critical service requirements, etc.
  • You are interested in everything related to data analytics. You like to discover patterns and trends, and are fascinated by the potentials regarding open data. You might even like to optimize your daily decisions based on data.
  • You want to learn more about utilizing different open data possibilities to enrich our gathered data, learning new tools to improve our analysis and data visualization. You are also interested in learning more about finance and accounting.
  • Your team appreciates that you consider the details, and can discover patterns that others might not pay attention to. You are also able to describe your findings in a comprehensive way.
  • Your tasks could include for example collecting and analysing data, providing insight based on the data and visualizing it in a comprehensive format, and validating our qualitative findings with your quantitative analysis.
  • You are interested in finding out what kind of accounting and auditing services people want to consume in different countries and how to sell these services most effectively for the customers. 
  • You want to learn more about net promoter scores and how to apply them to market research. You also want to understand the factors that affect the purchase decision in different markets. 
  • Your team appreciates that you understand what good customer service is made of. You also understand how to sell ideas and services from people to people.
  • Your tasks could include for example creating meaningful and engaging customer experiences, innovative problem solving, communicating with the client. 
  • You are interested in everything related to marketing and selling to a larger audience. You’re also interested in understanding the basics in what message should go through which channel in order to reach our target audience. 
  • You want to learn more about how to market your national product or service in the international market and how to differentiate yourself from your competitors with inventive marketing.
  • Your team appreciates that you can market your ideas and insight within the team as well. And that you are able to find the most important message in any kind of material.
  • Your tasks could include for example studying the market channels and competitors, interviewing potential customers, creating material for the market study report, etc.

Is there something you would like to know more about?

Contact us at [email protected], we are happy to answer any questions you might have regarding the project or anything else. Don’t hesitate to ask!

Get to know Lenz!

Basic information in English here!

Do you even Lenz?

Tässä Do you even Lenz?-projektissa sinulla on uniikki mahdollisuus päästä osaksi Lenzin kasvutarinaa. Projektissa pääset yhdessä tiimisi kanssa innovoimaan ja lopuksi myös toteuttamaan rakentamaanne myyntikonseptia. Projekti on Lenzin tärkein hanke koko vuodelle ja siinä tulee olemaan tukena koko Lenzin organisaatio.

Sanotaan, että turhautuminen on oikein kanavoituna todella suuri voimavara, joten meillä on sinulle kysymys: “Oletko turhautunut siitä, että töihin ei palkata ilman kokemusta tai että vaikka sinulla olisi niin paljon annettavaa, mutta vastaus on, että kerää ensin kokemusta pari vuotta ja palataan sitten asiaan?” Hyvä! Koska juuri tämän Lenz haluaa muuttaa maailmassa. Lenzin visiona on “Rakentaa maailmaa, missä yksilön historia ei rajoita tulevaisuuden potentiaalia”. Organisaatio- ja yhteiskuntatasolla haluamme rakentaa maailmaa, jossa kehitys tapahtuisi enemmän tulevaisuudesta innostuneena, kuin historiasta oppineena. Tämä on Lenzin tarkoitus, koetko sen omaksesi?

Konseptitasolla puhumme Lenzistä kulttuuri-innovaationa. Käytännön tasolla haluamme osoittaa, että ilman kokemusta voi tuottaa merkittävää arvoa ja osoittaa, että jos kerran “nuoret ovat tulevaisuus” niin heille pitäisi antaa valtaa vaikuttaa siihen. Etsitkö siis haasteita ja merkityksellistä työtä? Hyvä, koska helppoa tämä ei tule olemaan, mutta sitäkin merkityksellisempää.

Aikataulullisesti projekti eroaa muista ja se jatkuu aina vuoden loppuun saakka. Kesällä teemme esivalmistelevaa työtä ja kunnon hommat alkavat syksyllä. Syksyllä toiveena on pystyä tekemään vähintää 15-20h viikossa. Do you even Lenz--projekti sopii siis erinomaisesti opiskelijalle, joka on valmis sitoutumaan osa-aikatöihin kesän ja syksyn ajaksi.

Projektin tavoitteena on

  • Kontaktoida potentiaalisia asiakkaita puhelimitse
  • Kehittää Lenzin myyntiprosesseja ja luoda uusia toimintatapoja
  • Tehdä Lenzin palveluun liittyvä markkinatutkimus
  • Suunnitella ja kuvata markkinointivideo
  • Myydä mahdollisimman monta Lenz-projektia vuodelle 2022

Aikataulu

  • Osa-aikainen etätyö 10-25 h/vk
  • Kesäkuu-joulukuu

Projektin roolit

Lenz rakentaa innostusta ja potentiaalia tihkuvan projektitiimin, joka pitää sisällään seuraavat viisi roolia (3 start up-myyjää, markkinoinnillinen viestijä ja visuaalinen palvelumuotoilija):

  • Olet kiinnostunut tekemään työtä, jossa yhdistyy kunnianhimo ja kilpailullisuus. Et pelkää epäonnistumista tai laittaa käsiäsi saveen, vaan olet kaveriporukassasi olet se tyyppi, joka lähtee tekemään siinä vaiheessa, kun muut vielä keskustelee et pitäiskö vai eikö pitäisi.
  • Haluat oppia vaikuttamaan ihmisiin ja maailmaan positiivisen ja ideologisen viestinnän avulla. Olemaan enemmän oma itsesi ja uskaltaa tuoda persoonasi kaikkeen siihen mitä teet. Olemaan itsellesi armollinen, kestämään vastoinkäymisiä ja nauttimaan onnistumisista.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että olet tiimityöskentelijänä mielelläsi rohkeasti eturivissä ja uskallat edustaa tiimiä myös epävarmoissa tilanteissa. Herätät tiimissäsi luottamusta argumenteillasi ja puhujanlahjoillasi. Osaat myös kuunnella ja pystyt empaattisesti reagoimaan kuulemaasi. 
  • Työtehtäviisi voi kuulua innovatiivinen ajatteluasiakkaiden kontaktointia puhelimitse, myyntiprosessin jatkuva haastaminen ja kehittäminen.
  • Olet kiinnostunut käyttämään sulkakynää ja pensseliä, siinä missä perinteinen myyjä soittaa suutaan. Haluat päästä kasvattamaan start upin tunnettuutta suuressa mittakaavassa. Ymmärrät sanavalintojen merkityksen ja uskot vakaasti siihen, että onnistunut viestintä on menestyksekkään tekemisen lähtökohta.
  • Haluat oppia lisää myynnistä, sillä olet huomannut pystyväsi vaikuttamaan muiden mielipiteisiin löytämällä hyvät argumentit ja esittämällä ne vakuuttavalla tavalla niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Samalla haluat oppia kiteyttämään monimutkaiset asiat yksinkertaisiksi, myyviksi kokonaisuuksiksi
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että olet tyypillisesti se, joka vakuuttaa ulosanillaan ja jota todella kuunnellaan. Käytät myös mielelläsi aikaa yksittäisenkin lauseen hiomiseen.
  • Työtehtäviisi voi kuulua ajatusten, kokonaisuuksien ja jopa tunteiden välittämistä pelkän kirjoittamasi tekstin avulla. Lisäksi keskeisessä osassa olisi asettuminen eri kohderyhmien maailmaan ja asemaan, samalla nähden, mitkä viestit iskevät heidän alitajuntaansa. Lisäksi tarpeen vaatiessa olet valmis tarttumaan puhelimeen ja kontaktoimaan asiakkaita.
  • Olet kiinnostunut visuaalisesta tarinankerronnasta. Uskot siihen, että vahvimmat mielikuvat luodaan nimenomaan visuaalisten elementtien avulla.
  • Haluat oppia haastamaan itseäsi tiedonvälittäjänä ja visuaalisena sisällöntuottajana. Haluat kehittyä myyntityössä, jotta voit käyttää rohkeuttasi merkityksellisellä tavalla.
  • Tiimisi arvostaa sinussa sitä, että allekirjoitat ajatuksen, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Pidät myös siitä, kun saat itse luoda sisältöä someen tai miettiä kuvatekstejä julkaisuihin.
  • Työtehtäviisi voi kuulua vaikuttavaa ja visuaalisesti kiinnostavaa sisältöä. Pääset kikkailemaan tekstin ja kuvioiden yhdistelmillä samalla tuoden viestiä ilmi. Lisäksi tarpeen vaatiessa olet valmis tarttumaan puhelimeen ja kontaktoimaan asiakkaita.

Jäikö jokin askarruttamaan projekteihin liittyen?

Laita sähköpostitse viestiä [email protected], vastaamme mielellämme kysymyksiin.